Gillar ditt barn att röra på sig?

Då är vi en förskola som kan passa er!

Vi är en privat driven förskola med fokus på aktiv rörelse, tidig språkinlärning och mycket utevistelse. Vi har tillgång till gymnastiksal, skridskoplan på vintertid samt har miniröris och erbjuder plask och lek till de äldre barnen. Vår utemiljö erbjuder kreativ lek på en stor och härlig gräsbeväxt gård, samt mycket vistelse i skog och mark. Vi besöker Gårdsjö Älgpark varje år.

Förskolan Lek och Lär har 2st enheter den ena ligger i centrala Morgongåva Heby kommun med bl.a. närhet till tåg/bussförbindelser till både Sala/Heby och Uppsala/Stockholm.

Den andra enheten ligger i Kumla kyrkby intill Tärnafolkhögskola i Sala Kommun. Med nära anslutning till Sala/Heby, Enköping och Västerås.

Vår målsättning är att låta barn lära genom lek och på så vis skapa nyfikenhet och känna inspiration.

Vi tycker även att det är en självklarhet att du som förälder kan ta del av hur ditt barn har det hos oss och hur det utvecklas. Vi använder oss av förskoleappen Tyra för att dokumentera barnens utveckling. Vi erbjuder utvecklingssamtal och har föräldramöten samt ser er gärna som aktiva i verksamheten genom att ni bl.a. ges möjlighet att lämna förslag till förbättringar. Vi anordnar även gemensamma familjeaktiviteter med jämna mellanrum under året.

Vi har en egen utbildad kock som lagar näringsriktig husmanskost från grunden. Vi använder oss av kött från Vansjö Ekokött – KRAV-märkt ekologiskt nötkött. Vi köper också kött och köttfärs från Sörby Slakteri & Styck AB.

Handlingsplaner och regelverk

Vår verksamhet är under Heby-Sala kommuns ledning och får kontinuerliga tillsynsbesök av både brandskydd, livsmedel och tillsynsinspektör från Heby-Sala kommun. Vi jobbar efter olika handlingsplaner och för att hålla oss uppdaterade deltar vi aktivt på olika möten med både kommunala och enskilda utförare. Vi följer Heby-Sala kommuns barnomsorgsregler när det gäller taxa mm. Vi är även skyldiga att följa skolverkets regelverk och har bl.a. tystnadsplikt. Vår personal lämnar alltid in brottsregisterutdrag innan de anställs och våra förskollärare ska ha legitimation i sitt yrke.

Vi öppnade den 18 Maj 2015 i fräscha och nyrenoverad lokaler, Ramsjö gamla skola i Morgongåva i Heby Kommun.
Den 10 januari 2022 startade vi i kumla kyrkby på Tärna Folkhögskola område i Sala kommun.

Vi har alltid barnen i fokus

Barnen kan själva! För oss på Förskolan Lek och Lär är det viktigt att lyssna på barnen och vara uppmärksamma på vad barnen kan och vad de har för behov. Vi säger JA för att uppmuntra barnen till sitt eget lärande och stötta nyfikenhet/forskarandan som finns hos alla barn. Vi uppmuntrar barnen till samspel, nyfikenhet och utforskande. Det är viktigt att låta barnen finna sin egen väg och vara där för att hjälpa dem på vägen. Alla barn är unika individer och har därför olika behov som vi sedan planerar verksamheten utifrån.

Mål och dokumentation är alltid kopplad till Läroplanen för förskolan Lpfö 18.

Vill du veta mer går det bra att kontakta oss via e-post angående Morgongåva till: lekolarmorgongava@gmail.com

Angående Kumlakyrkby till: kumlalekolar@gmail.com

Eller anmäl ditt barn direkt på hemsidan för placering.